Zdrowy rosółPotrawa ta jest znana od setek lat, dawniej tak jak i teraz przypisuje się jej wiele cennych właściwości, ale czy słusznie? Przecież nic trudnego przyrządzić taki wywar z misa i warzyw. Na rosół, choć mało osób o tym wie, nadaje się każde mięso. Kiedyś gotowano go na kościach z wołowiny i wieprzowiny. Dziś jednak jest nieco inaczej, dietetycy przekonują, że najlepiej gotować go na chudszych mięsach. W których najwięcej jest nienasyconych kwasów tłuszczowych niż tych gorszych nasyconych.

Takie właśnie jest białe mięso z kurczaka, indyka, ale bez skórki do tego cielęcina, królik i struś. Jeśli jednak lubisz mięso czerwone to wybieraj tylko te najlepszej, jakości bez tłuszczu. Aromat tej potrawy jest zasługą warzyw i przypraw. Marchew pietruszka, ziele angielskie i liść laurowy to absolutna podstawa. Choć niektórzy dodają także inne przyprawy takie jak goździki. Esencjonalny i odtłuszczony rosół staje się bulionem. Jest to w takiej sytuacji doskonała baza do sosów i zup. Można go przechowywać przez kilka tygodni w zamkniętych na gorąco w słoikach. Potocznie uważa się, że rosół nie jest sycący, ale nie jest to prawda. Chudy rosół syci i nie jest bardzo kaloryczny. Aby taki był po ugotowaniu wstawić go trzeba do lodówki a po skrzepnięciu tłuszczu an wierzchu trzeba się go pozbyć. Talerz rosołu ugotowany z dużą ilością włoszczyzny dostarcza nam bardzo wielu cennych substancji. Znajduje się w nim sporo minerałów, które z warzyw przeniknęły do rosołu. Najważniejszym jest chyba potas, który odpowiada za gospodarkę wodną i ciśnienie krwi, znajduje się tam też fosfor, wapń i magnez. Te z kolei minerały są niezbędne dla kości i zębów. Rosół to spora porcja żelaza pochodzącego zarówno z warzyw jak i mięsa. Jest w nim też sporo witamin w tym Wit. A, E i beta karotenu. Jest t silny antyoksydant, który zwalcza wolne rodniki. Niestety ze względu na długie gotowanie brak w nim witaminy C, straty mogą wynosić nawet 75%. Ale wystarczy przed podaniem rosół posypać pietruszką by uzupełnić ten brak. Naukowcy udowodnili, że rosołem można zapobiegać nadciśnieniu a nawet wspomagać jego leczenie. Chodzi o zawarty w nim kolagen, który zapobiega zwężeniu tętnic. Chodzi tu przede wszystkim o rosół z kury z niewielką ilością soli. Nie należy, zatem do gotowania używać kostek bulionowych i przypraw typu jarzynka. Nie ma też nic lepszego na rozgrzanie w chłodny dzień niż talerz rosołu. Jest to także dobre lekarstwo na sezonowe infekcje. Zdaniem niektórych naukowców potrawa ta przyczynia się także do wzrostu serotoniny we krwi, co sprzyja lepszemu nastrojowi.

Młodsza skóra

Młodsza i piękniejszaW naszym organizmie jest kwas hialuronowy. 30 lat trzeba zacząć używać preparatów z tym składnikiem.

Czytaj więcej...

Kwiaty w kosmetykach

KwiatyKwiaty nie tylko pięknie pachną, ale też pielęgnują skórę, nawilżają ją i łagodzą podrażnienia ostrzałki do noży masarskich .

Czytaj więcej...

Owoce i warzywa dla smukłej sylwetki

Jeśli chcesz schudnąć to warto do swej diety włączyć warzyw i owoce, oto niektóre z nich wraz z och cennymi właściwościami.

Czytaj więcej...